Puławy .online - tym żyje miasto
Deweloper Lublin Deweloper Lublin
Deweloper Lublin Deweloper Lublin
HomeiRedaktorNowe hobby Brydż – początek

Nowe hobby Brydż – początek

Nowe hobby Brydż – początek

W przerwie od tematów ważnych dotyczących kosztów ciepła w Puławach – propozycja lżejszego gatunku. Proponuję podróż w nobliwą i czasochłonną krainę brydża… Na początek kilka słów wstępu i zasady gry.

Gra współczesna, pochodząca z dawnych gier rosyjskich, indyjskich i bliskowschodnich, posiadająca wiele odmian i reguł. Poniższe zasady gry oparte są na przepisach Światowej Federacji Brydża. Do gry potrzebna będzie pełna talia kart (52 sztuki). Często również używa się dwóch tali wykorzystywanych na zmianę do rozgrywek.
Starszeństwo kart: od asa do dwójki. Asy, króle, damy, walety i dziesiątki to honory, pozostałe to blotki.
Starszeństwo kolorów w licytacjach: piki, kiery, kara, trefle. Istnieje zmienny kolor atutowy.
Brydż przeznaczony jest dla czterech osób, dwóch par. Każda para gra wspólnie przeciwko drugiej parze. Pary dobierają się w sposób losowy. Pary grają wspólnie w ciągu całego robra (zamknięty fragment gry składający się z dwóch dogranych partii). Po zakończonym robrze pary ponownie dobierają się w sposób losowy, z założeniem że gracze który grali razem w poprzednim robrze nie mogą grać ponownie razem. W trzecim robrze grają ze sobą gracze, którzy nie tworzyli jeszcze pary. Trzy robry stanowią pełny cykl gry, nazwany turą.
Karty rozdaje się po jednej, aż do rozdania całej tali, czyli każdy z graczy otrzymuje 13 kart.
Gra w brydża składa się z dwu części: licytacji i rozgrywki.
Licytacja – ustala się kontrakt (zobowiązanie) do wzięcia określonej ilości lew z określonym kolorem atutowym lub bez koloru atutowego przez parę która zadeklarowała najwyższy kontrakt.
Lewa składa się z 4 kart (dokładanych kolejno przez każdego z graczy). Zaczyna lewę (wychodzi) gracz który ostatnio wziął poprzednią lewę. Pozostali gracze dokładają kolejno (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) po jednej karcie. Jest obowiązek dołożenia karty w kolorze wyjścia, jeśli gracz nie ma takiego koloru to dokłada dowolną kartę (nie ma obowiązku przebijania kolorem atutowym). Lew zbierany jest przez gracza który dołożył najstarsza kartę w kolorze wyłożonym lub przez gracza który nie miał karty w kolorze wyłożonym i dołożył kartę w kolorze atutowym. Jeśli kilku graczy dołożyło kolor atutowy, lew zabiera ten który dołożył najstarsza kartę w kolorze atutowym. Zebrany lew jest własnością obydwu partnerów, bez względu na to który z nich go zebrał. Licytacje rozpoczyna rozdający, po nim licytują kolejno gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gracz którego jest kolej licytowania może pasować („pas”) lub zadeklarować kontrakt. Kontrakt obowiązuje do zabrania 6 lew + dodatkowo takiej ilości lew która została zadeklarowana. Przykładowe kontrakty:
1 pik – obowiązek zebrania 7 lew w tym jednego w kolorze pik;
3 karo – obowiązek zebrania 9 lew w tym trzech karo;

Kontrakt może być przelicytowany przez innego gracza przez kontakt o większej wysokości lub tej samej wysokości ale starszym kolorze. Można przelicytować zarówno przeciwnika jak i partnera w grze. Licytacja dobiega końca gdy po zgłoszonym kontrakcie trzej kolejni gracze psują. Podczas licytacji gracz który pasował może licytować w ponownie gdy przyjdzie jego kolej, inaczej mówiąc zgłoszenia „pasa” nie wyklucza gracza z licytacji. Dwaj partnerzy mogą przelicytowywać się wzajemnie nawet gdy przeciwnicy ciągle „pasują”. Jeśli gracz który wygrał licytacje nie zdoła zebrać zgłoszonej ilości lew, nic nie zapisuje, a przeciwnicy zapisują na swoje konto punkty za każdą lewę brakującą do zrealizowania kontraktu.
Po każdym przebiciu kontraktu przeciwnik może zalicytować „kontra”. Deklaruje tym, że nie dopuści do wygrania zalicytowanego kontraktu. Po kontrze, strona skontrowana może zalicytować „rekontra” co jest dodatkowym zobowiązaniem do zrealizowania kontraktu. Kontra i rekontra zwiększają zapis (punkty). Kontra lub rekontra uprawomocniają się, gdy nastąpią po niej trzy „pasy”. Każde przelicytowanie kontraktu anuluje kontrę i rekontrę.
Po zakończeniu licytacji rozpoczyna się rozgrywka.
O rozgrywce w następnym odcinku…

Share With:
Rate This Article
Author
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.