Brydż – rozgrywka i zapis cz. 2
Dzisiaj proponuję podróż w nobliwą i czasochłonną krainę brydża… w dzisiejszym odcinku dalsza część dotycząca rozgrywki oraz zapisu wyników.
Rozgrywającym jest ten z partnerów strony rozgrywającej, który w czasie licytacji pierwszy zgłosił kolor, w którym gra się odbywa.
Pierwsze zagranie, wyłożenie pierwszej karty wykonuje przeciwnik siedzący po lewej stronie rozgrywającego.
Po pierwszym wyjściu partner rozgrywającego odkrywa swoje karty i wykłada ja na stół (te karty nazywamy dziadkiem), tymi kartami dysponuje rozgrywający.
Po zebraniu wszystkich 13 lew zapisuje się na kartce wyniki z rozdania.
Zapis prowadzi się w dwu kolumnach (MY i ONI). Pod kreską zapisuje się punkty za lewy zapowiedziane kontraktem oraz premię za wygranego robra. Inne punkty zapisujemy nad kreską.
za każdą lewę zadeklarowaną w kolorze trefl lub karo: 20 punktów;
za każdą lewę zadeklarowaną w kolorze kier lub pik: 30 punktów;
za pierwszą lewę zadeklarowaną bez atu: 40 punktów;
za drugą i każdą następna lewę zadeklarowana bez atu: 30 punktów.
Robra wygrywa strona, która uzyskała dwie dograne. aby osiągnąć dograną, trzeba pod kreską zapisać co najmniej 100 punktów (obojętnie czy te punkty zostaną zapisane za 1 czy w sumie kilka kolejnych kontraktów). Zrobienie dogranej zaznacza się przez podkreślenie zapisów przeciwników, ewentualną część punktów do dogranej; grę o dograna obie strony muszą zaczynać od zera. Strona która uzyskała jedną dograną jest po „partii”. Strona, która nie uzyskała jeszcze dogranej, jest przed „partią”.
Premie za nadróbki, wpadki, kontry, rekontry, szlemiki i szlemy (zalicytowanie i wzięcie 12 lub 13 lew) oraz korony i koronki piszemy pod kreską. Po zakończeniu robra (osiągnięciu jednej dogranej przez jedną z par) następuje rozliczenie. Polega ono na zsumowaniu wszystkich zapisów każdej strony (zarówno pod jak i nad kreską).
Różnica tych sum podzielona przez 100 (zaokrąglone do całości) jest ilością punktów wygranych lub przegranych w robrze. każdy z partnerów wygrywa daną ilość punktów od jednego z kontrpartnerów.
Zapis brydżowy – spisywanie i liczenie punktów
Zapis pod kreską, tylko za lewy zapowiedziane wygranym kontraktem. Rekontra podwaja zapis z kontrą. | Bez kontry | Z kontrą |
za lewę w treflach | 20 | 40 |
za lewę w karach | 20 | 40 |
za lewę w kierach | 30 | 60 |
za lewę w pikach | 30 | 60 |
za pierwszą lewę bez atu | 40 | 80 |
za drugą i dalsze lewy bez atu | 30 | 60 |
na zrobienie pierwszej dogranej partii trzeba 100 punktów | ||
na zrobienie drugiej dogranej partii (robra) trzeba 100 punktów | ||
Zapis nad kreską (rekontra podwaja zapis z kontrą) | Bez kontry | Z kontrą |
nadróbki (każda lew więcej niż było zadeklarowane w kontrakcie) przed partią | 100 | 100 |
nadróbki po partii | 200 | 200 |
wpadki (brakujące lewy do wypełnienia kontraktu) | ||
przed partią – pierwsza wpadka | 50 | 100 |
przed partią – każda kolejna wpadka | 50 | 200 |
po partii – pierwsza wpadka | 100 | 200 |
po partii – każda kolejna wpadka | 100 | 300 |
Zapis nad kreską, nie podwajany przez kontrę ani rekontrę. | ||
kara za nieudaną kontrę i rekontrę przed i po partii | 50 | |
premia za drugą dograną (robra) | ||
jeśli przeciwnicy mają pierwszą dograną | 500 | |
jeśli przeciwnicy nie mają pierwszej dogranej | 700 | |
premia za wzięcie licytowanego szlemika (12 lew) | ||
przed partią | 500 | |
po partii | 750 | |
premia za wzięcie licytowanego szlema (13 lew) | ||
przed partią | 750 | |
po partii | 1500 | |
premia dla posiadacza 4 honorów atutowych (koroniki) | 100 | |
premia dla posiadacza 5 honorów atutowych (korony) lub 4 asów przy grze bez atutowej | 150 |
Tradycyjnie czekam na komentarze i sugestie dot. kolejnych artykułów
C.D.N.
Sorry, the comment form is closed at this time.