Puławy .online - tym żyje miasto
Deweloper Lublin Deweloper Lublin
Deweloper Lublin Deweloper Lublin
HomeiRedaktorBrydż – rozgrywka i zapis cz. 2

Brydż – rozgrywka i zapis cz. 2

Brydż – rozgrywka i zapis cz. 2

Dzisiaj proponuję podróż w nobliwą i czasochłonną krainę brydża… w dzisiejszym odcinku dalsza część dotycząca rozgrywki oraz zapisu wyników.

Rozgrywającym jest ten z partnerów strony rozgrywającej, który w czasie licytacji pierwszy zgłosił kolor, w którym gra się odbywa.

Pierwsze zagranie, wyłożenie pierwszej karty wykonuje przeciwnik siedzący po lewej stronie rozgrywającego.

Po pierwszym wyjściu partner rozgrywającego odkrywa swoje karty i wykłada ja na stół (te karty nazywamy dziadkiem), tymi kartami dysponuje rozgrywający.

Po zebraniu wszystkich 13 lew zapisuje się na kartce wyniki z rozdania.

Zapis prowadzi się w dwu kolumnach (MY i ONI). Pod kreską zapisuje się punkty za lewy zapowiedziane kontraktem oraz premię za wygranego robra. Inne punkty zapisujemy nad kreską.

za każdą lewę zadeklarowaną w kolorze trefl lub karo: 20 punktów;
za każdą lewę zadeklarowaną w kolorze kier lub pik: 30 punktów;
za pierwszą lewę zadeklarowaną bez atu: 40 punktów;
za drugą i każdą następna lewę zadeklarowana bez atu: 30 punktów.

Robra wygrywa strona, która uzyskała dwie dograne. aby osiągnąć dograną, trzeba pod kreską zapisać co najmniej 100 punktów (obojętnie czy te punkty zostaną zapisane za 1 czy w sumie kilka kolejnych kontraktów). Zrobienie dogranej zaznacza się przez podkreślenie zapisów przeciwników, ewentualną część punktów do dogranej; grę o dograna obie strony muszą zaczynać od zera. Strona która uzyskała jedną dograną jest po „partii”. Strona, która nie uzyskała jeszcze dogranej, jest przed „partią”.
Premie za nadróbki, wpadki, kontry, rekontry, szlemiki i szlemy (zalicytowanie i wzięcie 12 lub 13 lew) oraz korony i koronki piszemy pod kreską. Po zakończeniu robra (osiągnięciu jednej dogranej przez jedną z par) następuje rozliczenie. Polega ono na zsumowaniu wszystkich zapisów każdej strony (zarówno pod jak i nad kreską).
Różnica tych sum podzielona przez 100 (zaokrąglone do całości) jest ilością punktów wygranych lub przegranych w robrze. każdy z partnerów wygrywa daną ilość punktów od jednego z kontrpartnerów.

Zapis brydżowy – spisywanie i liczenie punktów

Zapis pod kreską, tylko za lewy zapowiedziane wygranym kontraktem. Rekontra podwaja zapis z kontrą. Bez kontry Z kontrą
za lewę w treflach 20 40
za lewę w karach 20 40
za lewę w kierach 30 60
za lewę w pikach 30 60
za pierwszą lewę bez atu 40 80
za drugą i dalsze lewy bez atu 30 60
na zrobienie pierwszej dogranej partii trzeba 100 punktów
na zrobienie drugiej dogranej partii (robra) trzeba 100 punktów
Zapis nad kreską (rekontra podwaja zapis z kontrą) Bez kontry Z kontrą
nadróbki (każda lew więcej niż było zadeklarowane w kontrakcie) przed partią 100 100
nadróbki  po partii 200 200
wpadki (brakujące lewy do wypełnienia kontraktu)
     przed partią – pierwsza wpadka 50 100
     przed partią – każda kolejna wpadka 50 200
     po partii – pierwsza wpadka 100 200
     po partii – każda kolejna wpadka 100 300
Zapis nad kreską, nie podwajany przez kontrę ani rekontrę.
kara za nieudaną kontrę i rekontrę przed i po partii 50
premia za drugą dograną (robra)
     jeśli przeciwnicy mają pierwszą dograną 500
     jeśli przeciwnicy nie mają pierwszej dogranej 700
premia za wzięcie licytowanego szlemika (12 lew)
     przed partią 500
     po partii 750
premia za wzięcie licytowanego szlema (13 lew)
     przed partią 750
     po partii 1500
premia dla posiadacza 4 honorów atutowych (koroniki) 100
premia dla posiadacza 5 honorów atutowych (korony) lub 4 asów przy grze bez atutowej 150

Tradycyjnie czekam na komentarze i sugestie dot. kolejnych artykułów

C.D.N.

Share With:
Rate This Article
Author
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.